FANDOM

Rugby union (pot. rugby) – zespołowa gra między dwiema piętnastoosobowymi drużynami, polegająca na podawaniu owalnej piłki ręką lub nogą, przy czym podania ręką do przodu są zabronione; punkty zdobywa się za przyłożenie piłki na polu punktowym przeciwnika (5 punktów), za celny strzał z karnego lub dropgola na bramkę w kształcie litery H, z poprzeczką umieszczoną na wysokości 3 metrów, ponad którą piłka musi być przerzucona (3 punkty). Po przyłożeniu następuje tzw. podwyższenie (skuteczne jest warte 2 punkty); piłkę ustawia się na podstawce (kiedyś usypywano górkę z piasku) na linii prostopadłej do linii końcowej boiska i przebiegającej przez miejsce, w którym wykonano przyłożenie, ale w dowolnej odległości od słupów – z tego miejsca kopacz musi trafić w bramkę ponad poprzeczką.

Rugby na świecie Editar

Najważniejszą imprezą rugby na świecie jest rozgrywany co cztery lata Puchar Świata, a w Europie coroczny Puchar Sześciu Narodów z udziałem Anglii, Francji, Irlandii, Szkocji, Walii i Włoch. Światową czołówkę stanowią rugbyści z RPA, Nowej Zelandii, Australii i Argentyny - grający w The Rugby Championship i drużyn wymienionych państw europejskich. Aktualnym mistrzem świata jest Nowa Zelandia (od 2011 roku).

Zasady Editar

Czas gry Editar

Dwie 40-minutowe części z przerwą nie dłuższą jak 15 minut. Czas może być zatrzymany po sygnalizacji sędziego. W przypadku przekroczenia regulaminowego czasu gry akcja nie jest przerywana przez sędziego – mecz kończy się dopiero po przerwaniu akcji (np. po zdobyciu punktów lub wyjściu piłki za linię boczną boiska).

Boisko Editar

Maksymalne wymiary boiska to 100 m x 70 m. Na każdej z połów boiska znajdują się:

  • linia przerywana, 10 metrów od środka boiska,
  • pole obronne o długości 22 metrów (oznaczone linią ciągłą),
  • linia przerywana, w polu obronnym, 5 metrów przed linią końcową
  • za linią końcową boiska znajduje się pole punktowe, nie dłuższe niż 22 metry.

Wzdłuż linii bocznych boiska, w odległości 5 i 15 metrów, biegną linie przerywane. Na liniach końcowych (między polem obronnym a punktowym) znajdują się bramki. Bramka ma kształt litery H, poprzeczka jest zawieszona na wysokości trzech metrów, odległość między słupami wynosi 5.6 metra, natomiast minimalna wysokość słupów to 3.6 metra.

Zawodnicy Editar

Numeracja zawodników jest ściśle określona przez zasady. Zawodnicy wychodzący od początku na boisko mają numery od 1 do 15, rezerwowi od 16 do 23. Drużyna składa się z dwóch podstawowych formacji – formacji młyna (zawodnicy z numerami 1-8) i ataku (numery 9-15). Nazwy poszczególnych pozycji:

  1. Lewy filar (loosehead prop)
  2. Młynarz (hooker)
  3. Prawy filar (tighthead prop)
  4. Lewy wspieracz (number-4 lock)
  5. Prawy wspieracz (number-5 lock)
  6. Lewy rwacz (blindside flanker)
  7. Prawy rwacz (openside flanker)
  8. Wiązacz (number-8)
  9. Łącznik młyna (scrum-half)
  10. Łącznik ataku (fly-half)
  11. Lewy skrzydłowy ataku (left-wing)
  12. Środkowi ataku (inside center)
  13. Środkowi ataku (outside center)
  14. Prawy skrzydłowy ataku (right-wing)
  15. Obrońca (full-back)

Ogólne zasady Editar

Piłkę można kopać lub podawać ręką, przy czym w tym drugim przypadku zabronione jest podanie do przodu. Zawodnik jest na pozycji spalonej, jeśli znajduje się przed partnerem niosącym piłkę lub przed partnerem, który ostatni zagrał piłkę (reguła spalonego jest bardziej skomplikowana). Zawodnik na pozycji spalonej nie może brać udziału w grze.

Można zatrzymywać tylko zawodników będących w posiadaniu piłki, łapiąc za koszulkę, nogi, ręce, blokując ciałem; łapanie za głowę lub szyję jest zabronione. Nie można atakować przeciwnika nie będącego obiema nogami na ziemi. Zawodnik powalony powinien albo natychmiast wstać albo pozbyć się piłki (nie wolno jej trzymać leżąc na ziemi). W formacjach autowych zawodnicy nie mogą się uderzać itp., mogą tylko walczyć o piłkę.

Zdobywanie punktów Editar

Punkty w meczu można obecnie zdobywać na kilka sposobów:

  • przyłożenie, 5 punktów – zawodnik przykłada piłkę do ziemi na polu punktowym przeciwnej drużyny,
  • podwyższenie, 2 punkty – podwyższenie jest możliwe tylko po przyłożeniu, zawodnik kopie ustawioną na ziemi piłkę na bramkę (między słupy, ponad poprzeczką) z dowolnej odległości od pola punktowego przeciwników, w linii prostopadłej do linii końcowej i przechodzącej przez miejsce przyłożenia piłki,
  • karny, 3 punkty – zawodnik kopie piłkę na bramkę przeciwnika z dowolnej odległości od ich pola punktowego, w linii prostopadłej do linii końcowej i przechodzącej przez miejsce przewinienia,
  • dropgol, 3 punkty – kopnięcie na bramkę przeciwnika z gry, piłka musi zostać uderzona po koźle.

Interferência de bloqueador de anúncios detectada!

A Wikia é um site grátis que ganha dinheiro com publicidade. Nós temos uma experiência modificada para leitores usando bloqueadores de anúncios

A Wikia não é acessível se você fez outras modificações. Remova o bloqueador de anúncios personalizado para que a página carregue como esperado.

Também no FANDOM

Wiki aleatória